Me on alettu treenaamaan! 

Meillä oli maaliskuussa Keski-Suomen Bernien tokopäivä, jonka veti Pulliaisen Riikka- Riikalla on sen verran toimivia vinkkejä, että mä sain mun tokotreeni-innon takasin ja nyt ollankin sitten harjoiteltu. No aloitin mä aiemmin jo kaukojen hinkkauksen, että saisin lisää välimatkaa. Seiso-istu ja Seiso-maahan liikkeissä Misu vaan liikkuu, muut menee paikallaan. Maahanmenossa putoaa, se mun on kestettävä, muutta jos saisi istumiseen tekniikan kondikseen...

Riikan tokopäivällä Misun aiheena oli ruutu ja luoksetulo. Ruudussa meillä oli kaksi ongelmaa pieni haahuilu ja se, että ei mene maahan. Ruutua olen treenannut kosketuslaustalla, mutta sitetn tuli tenkkapoo, enkä osannut viedä eteenpäin. Katottiin Riikan kanssa, miten lähden alustaa viemään takaraunan alle ja pysäyttämään ruudussa - ei alustalla. Muutamalla treenillä on alkanut sujumaan tosi hyvin ja haahuilu on jäänyt pois. Maahanmenossa ollaan sitten treenattu välimatkaa ja nyt sunnuntaina huomasin, että alkaa omatoimisesti menemään maahan, joten pitää ottaa enemään pelkkää pysäytystä. Mutta matka on kasvanut jo 35m maaliskuun kymmenestä metristä! Jei! Vielä pitää pidentää, koska pk:ssa matka voi olla paljonkin pidempi. Mutta tää toimii!

Luoksetulossa ongelma on ollut pysäytyksen jälkeinen hiipiminen. Siis että seuraavalla käskyllä lähtee hitaasti ja olettaa pysähtyvänsä. Misulla on käytössä takapalkka ja tähän Riikka neuvoi mun takapalkan. On se hassua, miten on eri asia koiralle saada mun heittämä/mun kädestä palkka tai se, että saa juosta ohi maassa jo olevalle palkalle. Tää on tuonut sen, että Misu lähtee hyvin, vaikka tehdään toistoja. Ja pysäytystä kokeiltiin toistoilla, eli apukouluttaja heitti palkan Misun taakse. Se toi valumista, mutta vauhti pysyi hyvänä koko ajan.

Tunnarissa Misulle ongelmaksi tuli rivi. Outoa Jos kapulat on ympyrässä tai sikinsokin, ei ole mitään ongelmai, mutta jos kapulat on siistissä rivissä, närppii.. Ollaan nyt aloitettu siksakin kaventaminen ja tääkin näkyy toimivan.  Hyvin etsii, eikä pure!

Tepa on harjoitellut luoksetuloa, istumista, maahanmenoa, sivulla oloa ja edessäistumista, sekä kosketuslaustaa. Kosketusalustalla tarkoitus on harjoitella myös naksutinta. Ja tietenkin peruselämää ollaan treenattu, eli ruoan odottamista, lupaa päästä ulos, miksi ovia ei saa raapia, miksi roskiksia ei saa tonkia, miten kävellä hihnassa. Näistä se lähtee =)